Flexleasing gjort nemt

I en længere periode har jeg hørt om flexleasing fra mine kammerater. Indtil videre har jeg kun hørt positive ting om leasing af biler, og det lyder meget spændene. Mine gode kammerater har vist mig en virksomhed som hedder Special Cars, og jeg vil så fortælle lidt om hvad flexleasing egentlig er og min oplevelse med flexleasing. Men måske står du i samme situation som jeg gjorde? Hvis du gør, syntes jeg du skal læse mere om det her på bloggen. Hvis du er interesseret, vil jeg anbefale Special Cars.

Continue reading Flexleasing gjort nemt

Den nye Mercedes Vito er perfekt til erhvervsbrug

Jeg vil gerne fortælle dig om min splinternye bil, som jeg har erhvervet mig. Pointen med den nye bil var, at jeg også skulle kunne bruge den, når jeg er på arbejde. Jeg har lige opstartet ny virksomhed, hvor jeg har brug for at transportere materialer til og fra kunder. Jeg begyndte at lede efter inspiration på hjemmesider og på de sociale medier. For et par måneder siden faldt jeg over drømmebilen. Jeg var inde og kigge på Mercedes-Benz hjemmeside, da jeg så modellen Mercedes Vito. Jeg besluttede mig for at overveje det en ekstra gang, men jeg kunne simpelthen ikke slå idéen ud af hovedet. Derfor besluttede jeg mig for, at Mercedes Vito simpelthen må være den perfekte bil til erhvervsbrug. Jeg har nu haft bilen i et par måneder og den er helt igennem fantastisk. Læs med i indlægget, hvis du vil vide mere om min oplevelse.

Tekniske informationer om Mercedes Vito

Først vil jeg gerne fortælle dig om selve bilmodellen og hvilke karakteristika modellen har. Det første som er værd at nævne er den sublime kørekomfort i bilen. Sæderne er nemlig ergonomiske og alle betjeningselementer er inden for rækkevidde fra førersædet. Derudover er varebilen både sikker og effektiv. Varebilen er udstyret med store døre og en lav læssekant, som gør mit arbejde mere effektivt. Desuden er varebilen indrettet med en rummelig og funktionel kabine, hvilket også gør det hele en del nemmere. Som tidligere nævnt, er der en høj sikkerhed i Mercedes Vito. Bilen er nemlig blevet udstyret med en lang række sikkerhedstiltag, herunder blandt andet servostyring og bremsesystemet ADAPTIVE APS.

Hvorfor Mercedes Vito er perfekt til erhvervsbrug

Der er en stor fleksibilitet forbundet med Mercedes Vito. Der er mulighed for at skræddersy varebilen efter ens eget behov. Desuden passer varebilen til enhver branche, da den findes i flere modeller og prisklasser. Vito Go-, More og Complete er de tre standard modeller, som Mercedes-Benz tilbyder. De tre modeller kommer i tre forskellige længder, som kan ombygges og tilpasses efter behov. Der er endda påsat fastsurringsskinner på væggene, så min last hverken glider eller vælter under kørsel. Varebilen har en lastvolumen helt op til 6,9m3, så der er god plads til at transportere materialer frem og tilbage.

Hvis du stadig ikke er overtalt om, hvorfor Mercedes Vito er den perfekte varebil, så kan du gå ind på Mercedes-Benz hjemmeside og læse mere. Der kan du læse flere informationer om selve varebilen og blandt andet se de flotte design.

 

 

 

Det bør du vide om matcha og dets egenskaber

Matcha har virkelig vundet større indpas i Danmark, og er nærmest blevet en trend i sig selv. Lidt på linje med avocado. Måske matcha er det nye avocado. Du har muligvis hørt om både matcha te, matcha latte, matcha bowls etc, men hvad ved du egentlig om det grønne pulver? Læs indlægget her og lær mere. Måske du skal med på trenden.

Matcha er te i pulverform

De fleste ved måske at matcha er et lysegrønt pulver, men ordet matcha betyder faktisk ‘pulveriseret te’ eller ‘knust te’. Det er altså grønne teblade, som er knust, dampet, tørret og modnet, inden de overhældes med kogende vand, og drikkes. Med matcha drikker man altså, modsat ‘almindelig’ te, bladene, men i knust form.

Matcha har sin oprindelse fra Kina, men det var japanske buddistiske munke, som tilbage i det 9. århundrede, opdagede det på en rejse til Kina.

Hvad er matchas egenskaber?

Ligesom ‘almindelig’ grøn te så indeholder matcha antioxidanter, som er gode for vores krop. Det indeholder også koffein, som virker som en naturlig energi booster. Det har været brugt i japan i mange mange år, men med de efter sigende, sunde egenskaber, som pulveret indeholder, så er det de senere år, blevet ganske udbredt i både USA og Europa. Først i helse forretninger, og senere som lattés på diverse caféer og Starbucks’ rundt omkring.

Det kan du bruge det grønne pulver til

Eftersom matcha pulveret er teblade, så er den mest udbredte måde at anvende matcha på, naurligvis i te, men også som varme eller kolde matcha lattes. Desuden kan pulveret anvendes til bagning, i smoothies, desserter etc. Det er nærmest kun fantasien der sætter grænser, så brug det til hvad du synes trænger til en snert at grøn og smagen af matcha. Mange bruger det i sunde opskrifter, da matcha skulle have mange gode egenskaber. Er du selv hoppet med på matcha bølgen, eller har du endnu ikke smagt den populære drik?

Invitér på hjemmelavet tapas bord

Der er ikke noget som mad der kan samle mennesker. Især mad man kan sidde med i lang tid og samtale henover, som for eksempel raklette eller hjemmelavet tapas. Det skaber sådan en hyggelig stemning at kunne samles om bordet over noget mad, en stimulerende samtale og et godt glas vin.

Hjemmelavet tapas

Det gode ved tapas, udover at der er noget for enhver smag, er at du kan forberede det meste i forvejen. Jeg kommer i indlægget her, med eksempler på lækre tapas retter.

Ost: Et par forskellige oste er altid godt at have på tapasbordet. En Prima Donna er som regel en vinder. Cheddar er også god til ostestave.

Honningmelon med parmaskinke: Super nemt at lave. Sørg for at den melon du bruger, er moden. Skær den ud i både og vikl parmaskinke omkring.

Edamamebønner: Edamamebønner, som har fået et opkog med lidt salt og citron, er super godt at sidde og snacke af.

Forskellig slags pølse: En eller anden form for pølse er nærmest et must på et hjemmelavet tapas bord. Prøv f.eks. Chorizzo

Oliven: Både grønne og sorte oliven er lækre på tapas bordet. Gerne fyldte med enten mandler eller feta.

Soltørrede tomater: Endnu en lækker ting at spise sammen med de andre retter.

Aioli: Din aioli behøver ikke nødvendigvis være hjemmelavet, men er super lækkert at komme på brødet.

Foccaciabrød: Bag et lækkert olieret foccaciabrød og skær det ud i mindre firkanter. Lav dem evt. til små finger sandwiches med pesto, serano og avocado i.

Pesto: En lækker basilikums pesto hører sig til hjemmelavet tapas.

Saltristede mandler: Det kan du nemt lave selv, og det er en god ting dine gæster kan sidde og snacke.

Mulighederne er mange. Man behøver ikke holde sig til det trditionelle spanske tapas bord. Sæt gerne dit eget præg, med forskellige små retter. Husk at til en god hjemmelavet tapas, hører en god rødvin!

 

Får du nok proteiner?

Er du i tvivl om du får de proteiner du skal have? De fleste af os ved at kød er en god kilde til protein, men er du ikke den store kødspiser, så skal du have dine proteiner andetsteds fra. Træner du oven i købet rigtig meget, så skal du sørge for at få ekstra med proteiner, så dine muskler bedst muligt kan restituere efter træning. Jeg vil i indlægget her vejlede dig til forskelligt proteinholdig mad, som du kan indtage, hvis du ikke spiser kød.

Så mange proteiner skal du indtage

Der er en tommelfingerregel som siger at personer, som ikke træner, dagligt skal indtage 0,85 g. pr kg. kropsvægt. Vejer du f.eks. 75 kg. så skal du indtage knap 64 g. ren protein om dagen.

Personer der træner motion og styrke, skal indtage 1,2 -2,5 g. ren protein pr. kg. kropsvægt på en dag, alt efter hvor høj intensiteten er.  En person som vejer 75 kg. skal altså i løbet af en dag, indtage 90-187 g. ren protein.

Det er sundest at spise proteinholdig mad over hele dagen i stedet for at hælde alle proteiner ned på en gang. Dog er det godt for musklerne med proteiner straks efter træning.

Vegetarisk proteinholdig mad

Æg: Æg indeholder 13 g. protein pr. 100 g. Det kan spises både blødkogt, hårkogt, som røræg, eller du kan bruge det i en pastaret eller til at lave sunde  protein pandekager.

Skyr natural: Skyr indeholder 11 g. protein pr. 100 g.  Det er godt på proteinpandekager eller med frisk frugt og nødder på. Det kan også bruges i smoothies.

Kikærter: Kikærter indeholder hele 20 g. protein pr. 100 g. Hvis du krydrer dem og bager dem i ovnen, er de lækre i salater og supper. Du kan også bruge kikærter til hummus og falafel.

Bønner: Bønners protein indhold ligger omkring 20. g. pr. 100 g. alt efter hvilken slags bønner der er tale om. Især de hvide er gode, men også grønne bønner og kidneybeans er gode kilder til protein.

Røde linser: Linser indeholder 8 g. protein pr. 100 g. De kan bruges i salater, supper og gryderetter. Du kan også købe linsepasta.

Havregryn: Havregryn indeholder 12. g. protein pr. 100 gram og hører derfor også til god proteinholdig mad. De kan spises på den klassiske måde med mælk på eller i havregrød. De kan også bruges i pandekager, vegetarfrikadeller, bagning mm.

Mandler: Mandler indeholder hele 21. g. protein pr. 100 g. så det er bare med at drysse dem på morgenmad, og snacke dem i løbet af dagen.

Chiafrø: Chia har et højt indhold af proten, nemlig 17 g. pr. 100 g. Dog også et højt fedtindhold, så spis med måde.

Peanut butter: En spise rig på proteiner er peanut butter med hele 25 g. protein pr. 100 g. Spis det med måde, da det indeholder 50% fedt.

proteinrig kost

Vær opmærksom på dit protein indtag

Vær opmærksom på de proteiner du indtager. Nok er proteinholdig mad godt for dig, men kig efter at dine proteinrige madvarer ikke samtidig indeholder en masse fedt, sukker og kulhydrater. Det er f.eks. ofte tilfældet med proteinbarer. De kan være gode for folk, som træner meget, men træner du blot helt almindeligt, gør en proteinbar typisk mere skade end gavn.

Tænk også over at du ikke pludselig indtager for meget protein. Kalorier fra overskydende proteiner lagres nemlig som fedt i kroppen. Få dine proteiner gennem et naturligt indtag af de rigtige fødevarer. Ofte har du slet ikke brug for kunstigt fremstillede proteinbarer-, shakes osv. Der er også andre sundhedsskadelige faktorer forbundet med for højt protein indtag. Så lige som med alt andet, spis proteinholdig mad med måde.